Strona 1 z 1

Jak czytać numer VIN

: 12 kwie 2019, 20:02
autor: KLOSZ
Czołem, znalazłem taki oto tekst na jednej ze stron w necie i pomyślałem, że warto przekleć.

Często otrzymujemy zapytania, jak sprawdzić rok produkcji motocykla. Ustalenie daty jest ważne przy zakupie używanego egzemplarza, a potem przy doborze części do niego. Chcąc mieć 100% pewności, warto nauczyć się czytać numer ramy, tzw. VIN. Z języka angielskiego oznacza Vehicle Identification Number (numer identyfikacyjny pojazdu). Posiada 17 cyfr i jest unikalny dla każdego pojazdu. W przypadku motocykla jest nabity na przodzie ramy, np. na boku główki ramy. VIN jest oznaczeniem uniwersalnym i stosuje się go do wszystkich pojazdów, jak: samochody osobowe, motocykle, skutery, quady, traktory oraz inne. Każdy współczesny VIN posiada 17 cyfr. Każda cyfra w oznacza coś konkretnego. Numery VIN zostały ujednolicone na początku lat 80.

Jako przykład weźmy 17 cyfrowy VIN motocykla Honda CRF 250 R z 2009 roku o numerze JH2ME10A49K504142.

Jak czytać poszczególne cyfry:

1,2,3: kraj J-Japan, producent H-Honda, 1 motocykle lub numer dywizji przedsiębiorstwa produkującego pojazd. W przypadku Hondy jest to nr 2. W przypadku Suzuki byłaby to cyfra 1.

4,5,6,7,8: opis pojazdu (w zależności od producenta może oznaczać: pojemność, typ silnika, rodzaj nadwozia itp.).

9: cyfra kontrolna.

NAJWAŻNIEJSZE

10: rok produkcji. Jest to najważniejsza cyfra z punktu widzenia potencjalnego posiadacza motocykla i zakupu części do niego. Poniżej legenda, jak czytać roczniki:

1980(A), 81(B), 82(C), 83(D), 84(E), 85(F), 86(G), 87(H), 88(J), 89(K), 90(L), 91(M), 92(N), 93(P), 94(R), 95(S), 96(T), 97(V), 98(W), 99(X), 00(Y), 01(1), 02(2), 03(3), 04(4), 05(5), 06(6), 07(7), 08(8 ), 09(9), 10(A), 11(B), 12(C), 13(D), 14(E), 15(F), 16(G).

11: nr fabryki producenta.

12,13,14,15,16,17: numer seryjny pojazdu.

Mam nadzieję, że te kilka podstawowych informacji pozwoli łatwiej odgadnąć rocznik motocykla, quada lub innego pojazdu, które aktualnie posiadacie lub chcecie zakupić.

Re: Jak czytać numer VIN

: 12 kwie 2019, 22:43
autor: szamanek5
Hmmm.... u mnie w dowodzie 10 znak vinu to V, rok produkcji w dowodzie '96 :co:

Re: Jak czytać numer VIN

: 12 kwie 2019, 23:08
autor: wiesiek3d
W VINie zawarty jest rok modelowy i może nie zgadzać się z rokiem produkcji, zazwyczaj dzieje się tak w 4 kwartale.

Re: Jak czytać numer VIN

: 13 kwie 2019, 07:34
autor: CHUDY
Hmmm.... u mnie w dowodzie 10 znak vinu to V, rok produkcji w dowodzie '96 :co:
Mam tak samo :rock: W dowodzie `98, a 10 znak to X.

Re: Jak czytać numer VIN

: 13 kwie 2019, 08:08
autor: KLOSZ
A ja nie mam dowodu i u mnie sie zgadza :D Ale może już niedługo... :)

Re: Jak czytać numer VIN

: 13 kwie 2019, 14:47
autor: CHUDY
KLOSZ-u czekamy na Twoje dwa kółka i dowód rejestracyjny :jupi:

Re: Jak czytać numer VIN

: 13 kwie 2019, 15:06
autor: KLOSZ
Ja też czekam, oj jak ja bardzo czekam..., ale póki co tylko czekanie... :)

Re: Jak czytać numer VIN

: 10 cze 2020, 20:52
autor: JacekLdz
Hej mam problem

mój nr VIN to : RC422202886 (NA SILNIKU)
W dowodzie : RC422202886(01) w dowodzie rej
moto sciagnalem z Belgii i kiedys wydawalo mi ze sprawdzilem go i udalo mi sie rozkodowac i wyszedl 1994r, teraz mam troche czasu zeby w koncu przebudowac go na cafe racera, chcialem sprawdzic vin i zadna konfiguracja mi w dekoderach nie działa.
z góry dzieki za pomoc.

Re: Jak czytać numer VIN

: 11 cze 2020, 12:48
autor: bogd74
Zapraszamy tu ;) https://www.seven-fifty.info/viewtopic.php?f=1&t=153
A co do VINu to jest ten niepełny który był chyba do końca 95 roku w Seven Fifty bo Nighthawki miały zawsze pełny, więc możliwe, że 94 rok produkcji motocykla, na pierwszy rzut oka to powinieneś mieć srebrny silnik i tłumiki bez "małej rurki w środku"

Re: Jak czytać numer VIN

: 13 cze 2020, 12:49
autor: JacekLdz
Już nadrobione !!! ;) 8)


Dziękuje za odpowiedz.
Jeśli chodzi o silnik owszem srebrny. Jeśli chodzi o wydech to nie do końca wiem o którą dziurke chodzi ale sprawdzę.
Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.

Re: Jak czytać numer VIN

: 14 cze 2020, 06:59
autor: bogd74
Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
Podaj numery z gaźników to się wszystko rozwieje na 100%

Re: Jak czytać numer VIN

: 17 cze 2020, 12:02
autor: JacekLdz
Głownie chodzi mi o moc jaką się legitymuje i zamawiam sporo częsci wiec chcialbym nie popełnić błędu.
Motocykl ma tylko dokumenty belgijskie i nie ma w dowodzie praktycznie nic oprocz vinu oraz pierwszej rejestracji w 1996r.
Podaj numery z gaźników to się wszystko rozwieje na 100%
Numer gaźnikow to : VE66H[P]IL=

Re: Jak czytać numer VIN

: 18 cze 2020, 14:25
autor: bogd74
95rok 54kW

Re: Jak czytać numer VIN

: 19 cze 2020, 18:54
autor: JacekLdz
95rok 54kW
Dziekuje bardzo :rock:

Re: Jak czytać numer VIN

: 20 cze 2020, 22:13
autor: bogd74
95rok 54kW
Dziekuje bardzo :rock:
Spoko ;) po to tu jesteśmy aby sobie pomagać :rock:

Re: Jak czytać numer VIN

: 21 sie 2024, 14:44
autor: kotlin
Wybaczcie nekrofilię, ale szkoda zakładać nowego wątku skoro mam dokładnie taką sytuację jak kolega bogd74 - wg dokumentów Honda z 95r, a VIN krótki - RC426100186. Jak mogę go rozkodować? Na gaźniku mam 66L[P]IIt.

Re: Jak czytać numer VIN

: 22 sie 2024, 15:33
autor: bogd74
mam dokładnie taką sytuację jak kolega bogd74 -
Ja to tylko dekodowałem ;)
Faktycznie wychodzi, że Twoja rok 1995 czyli srebrny silnik i moc 25kW, zobacz czy są jakieś zmiany zapisane w dokumentach niemieckich, bo może została rozdziewiczona w D

Re: Jak czytać numer VIN

: 23 sie 2024, 13:27
autor: zuber73tw

Re: Jak czytać numer VIN

: 26 sie 2024, 13:48
autor: kotlin

Re: Jak czytać numer VIN

: 30 sie 2024, 09:21
autor: carlos74
CB 750 F2 1992 RC42-2000001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1992 RC42-3000001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1992 RC42-4000001- Seven Fifty 20kW

w 1985/86 wyszly przepisy by poczatkujacy kierowcy po zrobieniu prawo jazdy przez dwa lata mogli wylacznie prowadzic pojazdy o minimalnej wadze 140kg i 27 konnej mocy. Mialo to wplyw rowniez nie ubezpieczenie. Przyklad: Mlody kierowca po 2 latach jazdy motocyklem o mocy 27 koni mogl przejsc na otwarta klase ale ubezpieczenie motocykla posiadajacego moc 27koni kosztowalo wtedy okolo 400-500DM. Motocykl ktory posiadal moc ponad 28koni kosztowal w ubezpieczeniu okolo 1000DM.
Pare ladnych lat pozniej w zwiazku ze zmianami w technice i coraz wiecej mocy ustawodawcy dopasowali uprawnienia i podwyzszyli moc oraz umozliwili osoba ktore maja ponad 25 lat bezposredni dostep do uprawnien bez ograniczenia mocy.
Czesto sa zadawane pytania dlaczego do dzisiaj nikt nie "otworzyl" zblokowanych motocykli, moj kumpel ostatnio tez kupil motocykl ktory mial do dzisiaj 20kW wpisane i byl caly czas eksploatowany.
Tutaj akurat posiadaczy SF to nie dotyczy ale do dzisiaj w niemczech jest magiczna granica 99koni dlatego jest spoto motocykli (scigacze, golasy) ktore sa sprzedawane z wpisem 98km, ubezpieczenie na takie motocykle jest znacznie tansze.


nie ma VIN 1993 bo nie produkowali w 1993 tylko sprzedawali produkcje z 1992, moja jest w 1993 rejstrowana a VIN ma z 1992
To samo jest z rokiem 2000. One maja VIN z 1999 roku a np. pierwsza rejstracja moze byc 1999 lub 2000 no i pozniej jak stala dluzej w salonie.

CB 750 F2 1994 RC42-2100001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1994 RC42-3100001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1994 RC42-6000001- Seven Fifty 25kW ( byly w niemczech uprawnienia 34km co dzisiaj jest europejskim odpowiednikiem 48)

CB 750 F2 1995 RC42-2200001- Seven Fifty 54kW
CB 750 F2 1995 RC42-3200001- Seven Fifty 37kW
CB 750 F2 1995 RC42-6100001- Seven Fifty 25kW



od 1996 (produkcja) sa dluzsze VIN-y i zaczynaja sie JH2RC42........... no i oczywiscie zmiany pieca z srebrnego na czarny i wykastrowany wydech itd....