Odpowietrzenie układu hamulcowego

Serwisówki, mechanika, technika, akcesoria - czyli wszystko związane z sevenką w warsztacie
Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 01 kwie 2012, 20:43

Demontowałem przednie zaciski hamulcowe przez co musiałem zalewać cały przedni układ hamulcowy płynem.
Za cholerę nie mogę teraz go odpowietrzyć....klamka schodzi do samej manetki i taka miękka jest...
Miał ktoś podobne przygody ? napełniać układ od dołu przez odpowietrzniki ? Może zna ktoś jakiś inny sposób ?
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szataniszcze » 01 kwie 2012, 22:10

nie kumam :co:
montujesz wszystko do kupy, zalewasz płynem, odkręcasz odpowietrzniki i pompujesz, potem jak przy odpowietrzaniu...
czy czegoś nie kumam?....
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
Mariusz
Dziadek Druid
Posty: 907
Rejestracja: 16 lut 2011, 19:11
Motocykl: CBF 1000
Lokalizacja: PZ Pobiedziska

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: Mariusz » 01 kwie 2012, 22:15

Pojęcia nie mam jak można napełnić układ od dołu? (Prima Aprylis?)
Zalej układ przez zbiorniczek. Klucz oczkowy na odpowietrznik, wężyk na górę i do butelki. Zalewasz do czasu aż w wężyku popłynie czysty płyn bez powietrza. Zakręcasz odpowietrznik, naciskasz kilka razy klamkę (pompujesz), trzymasz dźwignię zaciśniętą, popuszczasz odpowietrznik - klamka schodzi, dokręcasz odpowietrznik, puszczasz klamkę i tak kilka razy. To samo z drugiej strony - oczywiście po zalaniu płynem. Powodzenia!

Awatar użytkownika
sebi_x
stary Seveniarz
Posty: 312
Rejestracja: 10 lut 2005, 08:12
Motocykl: '92 SF+'12 CBF1000
Lokalizacja: okolice Gdyni (Połchowo)

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: sebi_x » 01 kwie 2012, 22:21

Już kiedyś pisałem na forum - jeszcze tym starym: ja odpowietrzam strzykawką. Wężyk na odpowietrznik,do wężyka strzykawka, luzujesz odpowietrznik i zasysasz.....To co wyciągniesz, wlewasz do zbiorniczka. Powinnieneś wcisnąć tłoczki do końca żeby bąbel w zacisku nie został.
"...gdybym chciał się tam po prostu dostać, pojechałbym pociągiem..."

"Zawsze warto – żeby kiedyś nie mieć kaca
– zrobić coś, co się być może nie opłaca" (J.Kofta)

Sebi

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 02 kwie 2012, 10:20

Pojęcia nie mam jak można napełnić układ od dołu? (Prima Aprylis?)
Np przy pomocy wężyka i strzykawki wtłaczasz płyn hamulcowy przez odkręcone odpowietrzniki...
normalnie to ja już 4 razy odpowietrzałem i nic za bardzo to nie zmieniło... hamulec miękkawy i schodzi do samej manetki.
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

Awatar użytkownika
sebi_x
stary Seveniarz
Posty: 312
Rejestracja: 10 lut 2005, 08:12
Motocykl: '92 SF+'12 CBF1000
Lokalizacja: okolice Gdyni (Połchowo)

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: sebi_x » 02 kwie 2012, 10:31

Ta metoda byłaby dobra, o ile nie musiałbyś zdejmować strzykawki z wężyka w celu nabrania nowej porcji płynu. Zawsze wtedy jakieś powietrze ci w wężyk wejdzie. Musiałbyś mieć bardzo dużą strzykawkę żeby zrobić to za jednym podejściem.
Polecam jednak ssanie w dół.
Pamiętaj o wciśnięciu tłoczków. Dobrze jest też tak ustawić koło, żeby ewentualny bombel z zacisku miał możliwość wypłynięcia do odpowietrznika.

Mój kumpel robi to jeszcze inaczej. zakłada wężyk na odpowietrznik, na wężyk zakłada sprężynowy zacisk, wężyk z powrotem do zbiorniczka. Odkręca odpowietrznik i naciska klamkę. Przez wężyk wypływa płyn do zbiorniczka , ale nie cofa się jak puszczasz klamkę - zacisk się poddaje pod ciśnieniem z pompki hamulca, ale nie pozwala na swobodne zasysanie z powrotem. Też mu działa.
"...gdybym chciał się tam po prostu dostać, pojechałbym pociągiem..."

"Zawsze warto – żeby kiedyś nie mieć kaca
– zrobić coś, co się być może nie opłaca" (J.Kofta)

Sebi

Awatar użytkownika
LuTo
dmuchnij moją trąbkę
Posty: 1826
Rejestracja: 01 sty 2008, 15:29
Motocykl: R1200RT
Lokalizacja: WWY

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: LuTo » 02 kwie 2012, 12:31

Ja mam coś takiego:

http://allegro.pl/pompa-prozniowa-pompk ... 89855.html

Obrazek

do odpowietrznika podpina się wężyk, do wężyka butelkę, do butelki kolejny wężyk, potem pompkę

Odkręca sie dekielek na pompie hamulcowej i dajesz.
Dobrze robić to we 2 osoby, ponieważ można nie nadadążyć pomiędzy pompowaniem, manewrowaniem kluczykiem przy odpowietrzniku , a dolewaniem płynu.

Wczoraj bawiłem się tym z hamulcami i sprzęgłem w grubym.

działa.
trzeba tylko pamiętać, aby w układzie cały czas było podciśnienie.
========
LuTo
Obrazek

Awatar użytkownika
porywacz_zwlok
stary Seveniarz
Posty: 344
Rejestracja: 09 paź 2008, 08:52
Motocykl: Suzuki GSX750 Inazuma
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: porywacz_zwlok » 04 kwie 2012, 10:11

pewno się powtórzę, bo to przecież prosta sprawa ale trwa kilkanaście minut
pompujesz kilkanaście razy hamulec i na wciśniętej klamce odpuszczasz powietrze z odpowietrznika najlepiej do jakiego wężyka, by widzieć pęcherzyki powietrza. robisz to na przemian pomiędzy jednym a drugim zaciskiem. powtarzasz operację aż do momentu braku powietrza w układzie i odpowiedniej twardości hamulca

proste

Wojtas
Nekromanta
Posty: 1031
Rejestracja: 11 maja 2005, 15:51
Motocykl: YAMAHA XV 1700 ROAD STAR
Lokalizacja: Tarnów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: Wojtas » 05 kwie 2012, 23:26

Postaw motocykl na bocznej podstawce, skręć kierownicę max. w lewo i zacznij odpowietrzać klasycznie. Po każdym odkręceniu odpowietrzników i ich zakręceniu puszczając klamkę hamulca odpychaj ją max. od kierownicy- wtedy odpowietrza sie pompa hamulcowa która jest najprawdopodobniej przyczyną niemożności odpowietrzenia układu.
Można też najpierw odpowietrzyć samą pompę: naciskasz na klamkę lekko i szybko odpychasz ją z powrotem aż przestaną w zbiorniczku pojawiać się malutkie pęcherzyki powietrza.
"Najgorszy jest zawsze koniec miesiąca, najbardziej ostatnie trzydzieści dni"
Ex: Panonia->Junak 1->Junak 2->CZ350->Ural650->Yamaha XJ600N->Honda NH750->Yamaha XJ650->Honda XL600LM->Honda CB750SF->Honda VFR800FI->Yamaha FJ1200->Yamaha XV1700 Road Star-> GL 1500

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szataniszcze » 14 cze 2012, 08:45

już teraz wiem o co ci chodziło szamanek :spoko: wczoraj właśnie poległem przy zmienianiu zestawu naprawczego w kolegi krosie :]
wymieniliśmy wszystko i chyba z 1,5 godziny brandzlowaliśmy się z tym żeby pompa działała i polegliśmy... Próbowaliśmy pochylać pompę i w lewo i w prawo, delikatnie uderzać w klamke, itd, itp.
odkręciliśmy nawet pompę i nalaliśmy płynu od strony przewodu i kaplica :sciana:
to był wieczór w markach... :hahaha:
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 14 cze 2012, 12:27

Ja też mam problem odpowietrzyć hamulec w Aprili syna, cały czas miękka klamka, przelałem przez układ już z 0,5 l płynu i nic. :sciana:
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 15 cze 2012, 00:19

No właśnie... i czemu tak się dzieje ? myślałem, że może się poprawi samo... nadal nic :? :? :?
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

alex62
mlody Seveniarz
mlody Seveniarz
Posty: 196
Rejestracja: 10 maja 2012, 12:53
Motocykl: CB 750 SevenFifty
Lokalizacja: Sieradz

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: alex62 » 15 cze 2012, 10:47

Chłopaki- a może zróbcie tak jak radzą w w ścigaczu.pl- proste ,przejrzyste i poglądowe. Ja tak wymieniałem płyn i odpowietrzałem układ w ramach zimowej nudy, i wyszlo OK.
Link: http://www.scigacz.pl/Wymiana,plynu,ham ... ,7986.html

Może się przyda?
Stary młody motonita

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szataniszcze » 15 cze 2012, 10:57

alex, to jest proste jak haczyk :spoko: ale chodzi o sytuacje gdzie nigdzie nie ma płynu i trzeba go wtłoczyć w całą instalacje ;)
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 15 cze 2012, 12:41

Wymiana nie zapowietrza układu, a ja wymieniałem przewód i dupa, klamka miękka nadal. :sciana:
Gdzieś siedzi jakiś bąbel powietrza i nie chce wyjść ,dziad jeden.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 15 cze 2012, 18:43

próbowałem już wszystkiego co znalazłem na forach i co mi przyszło do głowy... została tylko taka pompa o której wspominał Luto
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 15 cze 2012, 22:04

Zamiast takiej pompy wystarczy duża strzykawka, duuuużo taniej.
Nie dobre w tym systemie jest to że jak poluzujesz odpowietrznik to przy zasysaniu oprócz płynu zasysa przez gwint również powietrze, i nie wiadomo czy to z układu czy z zewnątrz.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 15 cze 2012, 23:02

Zwykłej strzykawki tez próbowałem, nawet dwóch na raz... w lewy i prawy zacisk. Wtłaczałem płyn przez odpowietrzniki... nic nie dało... wyciągałem strzykawką przez odpowietrzniki.... też nic... :sciana: :sciana: :sciana:
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

alex62
mlody Seveniarz
mlody Seveniarz
Posty: 196
Rejestracja: 10 maja 2012, 12:53
Motocykl: CB 750 SevenFifty
Lokalizacja: Sieradz

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: alex62 » 16 cze 2012, 10:14

alex, to jest proste jak haczyk :spoko: ale chodzi o sytuacje gdzie nigdzie nie ma płynu i trzeba go wtłoczyć w całą instalacje ;)
czy dobrze zrozumiałem ,że w całym układzie W OGÓLE jakiś czas nie było żadnego płynu? Jak to możliwe/- wymiana przewodów , pompki czy innego elementu układu?
Podsumujmy- odpowietrznik nie służy do niczego innego niż do WYpuszczania nadmiaru powietrza w układzie i nie wolno do niego podpinać czegokolwiek co wtłacza przez niego DO ŚRODKA cokolwiek (wyjątek -przezroczysta rurka do odpowietrzania a nie do zapowietrzania) i żeby nie zassal jakiegokolwiek lewego powietrza musi być w nim zawsze naddciśnienie (wyższe od atmosferycznego) a więc można go zakręcać jedynie w trakcie wciskania klamki hamulca.
-moim zdaniem b. ważne jest przy wlewaniu płynu do zbiorniczka jest to aby robić to baaardzo powoli i z minimalnej wysokości (dziubek butelki dotyka wnętrza zbiorniczka ) aby nie powstawaly JAKIEKOLWIEK LEJE w powierzchni płynu w zbiorniczku bo wtedy ciecz łączy się z powietrzem i te wszystkie mikrobąbelki włażą do układu. Należy zacząć ( b. powoli !!!) pompować klamką ciecz dopiero po pełnym napełnieniu zbiorniczka aby pod tłoczek nie wlazło powietrze zebrane w wokół niego gdy zbiornik był pusty.
W trakcie wlewania należy odkręcić odpowietrzniki na zaciskach prawie na maxa aby było w układzie minimalne tarcie i sprawnie się napełniło.
W momencie pojawienia się płynu w rurkach zalożonych na odpowietrznikach trzeba go obserwować czy zawiera te mikrobąble czy nie i pchać dalej klamką jednocześnie dolewając płynu aby poziom w zbiorniczku ,Broń Boże , nie opadł poniżej komory tłoczka bo inaczej dupa i nowe powietrze zassie się poprzez tłok do układu.
Jak zacznie lecieć czysty (wizualnie ) płyn to W TRAKCIE wciskania klamki (nadciśnienie w układzie) energicznie zakręcić odpowietrznik. Tak samo z drugim zaciskiem. Jeśli zakręci się w zlym momencie -to powietrze zassie się przez zaworek odpowietrznika i znowu d...pa. Oczywiście często trzeba te czynności parę razy powtórzyć ZAWSZE pamiętając o nadciśnieniu w układzie w trakcie zakręcania odpowietrznika.
Jeśli po zakręceniu odpowietrzników klamka nadal będzie twarda- dolać płynu do maxa i zakręcić pokrywkę- jest git. :mrgreen:

Sorry za "łopatologię "i trochę może naiwny opis ale ja tak to widzę- staralem się podkreślić te momenty w ktorych powietrze ma możliwość wdarcia się do układu. P :spoko: owodzenia
Stary młody motonita

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 16 cze 2012, 13:53

Odpowietrzanie to jest techniczna zabawa ,grzebie w mechanice ponad 20 lat i w samochodach bez ABS to nie ma siły żeby nie odpowietrzyć układu bez problemów.
W moto synka nie wiem co jest grane, wymieniłem przewód od łącznika na pólkach do cylinderka, co prawda używka, ale nie wierzę żeby się tak rozdymała bo nie widać.
Klamka zachowuje się tak jak by gdzieś siedział jeszcze bąbel powietrza i za chiny nie mogę go wypompować z układu.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 26 cze 2012, 12:22

Rozmawiając z kolega mechanikiem doszliśmy do wniosku, że skoro za nic nie idzie odpowietrzyć tych hamulców to może już pompa jest trochę styrana i nie da rady ciśnienia wytworzyć. Mam drugą pompę hamulcową. Idę zaraz do garażu i podmienię je... zobaczę czy to coś pomoże.
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

Awatar użytkownika
szataniszcze
Zimne to i owo ;)
Posty: 1393
Rejestracja: 25 paź 2011, 15:13
Motocykl: cebula 230 kilo radości
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szataniszcze » 26 cze 2012, 14:22

no sprawdź to szamanek, bo kumpel od krosa wziął strzykawki i wężyki, podmuchał, po zaciągał i odpowietrzył :jupi:
SAM SAM SAM IDZIESZ! SAM SAM!

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 26 cze 2012, 16:35

Ja po ponownym odpowietrzeniu stwierdzam, że pomimo obserwacji przewodów, wymieniony przewód musi się rozdymać pod wpływem ciśnienia.
Pompa trzyma bo pomimo trzymania klamki ciśnienie nie spada, pompowanie nie powoduje wzrostu oporu na klamce (objaw zapowietrzenia).
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)

Awatar użytkownika
szamanek5
stary Seveniarz
Posty: 513
Rejestracja: 03 gru 2011, 00:56
Motocykl: RC42 96`
Lokalizacja: Białystok

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: szamanek5 » 26 cze 2012, 20:14

Powiem tak... to nie wina pompy :shock: zresztą jak przemyślałem wcześniej było dobrze wiec tak raptem nie mogła paść po wymianie płynu...
Przewody moje nie puchną gdyż są w oplocie stalowym...
Aleeeee.....zrobiłem tak: nałożyłem na oba odpowietrzniki wężyki, (średnicy 4 mm dopasowane płomieniem z zapalniczki, także bardzo ciasno siedziały), zalałem zbiorniczek do pełna i odkręciłem odpowietrzniki.... ściekało samo ciekiem ściekało wyganiając przy tym sporą ilość powietrza z układu. Następnie zakręciłem jeden odpowietrznik, powolutku naciskałem klamkę hamulca i gdy klamka była już blisko końca zakręcałem odpowietrznik ( i właśnie ten zabieg pomógł najbardziej, najwięcej wygonił powietrza), Później pozakręcałem odpowietrzniki i dla wszystkiego jeszcze odpowietrzałem klasycznie...
Efekt jest taki, że klamka się " podniosła " natomiast jak będzie z hamowaniem...? dowiem się jak przestanie padać ;)
Aha.. jeszcze zostawiłem wciśniętą klamkę (zapięta trytytka) podobno potrafi wygonić bąbelki z układu ;)
Urodziłem się po to by jeździć na moto ! ;)

Awatar użytkownika
wiesiek3d
stary Seveniarz
Posty: 1544
Rejestracja: 04 lip 2010, 21:35
Motocykl: ZRX 1200 S
Lokalizacja: Łagów

Re: Odpowietrzenie układu hamulcowego

Postautor: wiesiek3d » 27 cze 2012, 09:58

Zaciśnięta klamka zamyka pompę i cały układ i nie wygoni bąbelków, jedynie odpuszczona otwiera układ i bąble mogą uciekać do zbiorniczka.
Romet Pegaz - CZ 350 - ETZ 250 - GS 500 - CB 750 SF - VFR 800 FI - GSXR 1000 - CBF 600 SA - VFR 800 FI - CB 600 HORNET S - ST 1100 - FZS 1000 -BMW K1200 GT - ZRX 1200 S :)


Wróć do „Mechanika”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość